Home
Legislatie Publicatie Sistemul de pensionare Introducere Statistica
Legislaţie Publicaţie Sistemul de pensionare Introducere Statistică

Introducere

Capitolul 1. Privire generală asupra problemelor gender în sistemele de pensionare din diferite ţări ale lumii
1.1. Reformarea sistemelor de pensionare şi problemele egalităţii genurilor
1.2. Ţările Uniunii Europene cu un „stat social” dezvoltat
1.3. Ţările post-socialiste

Capitolul 2. Analiza legislaţiei Republicii Moldova în domeniul pensionării şi al muncii în aspect gender
2.1. Normele internaţionale ale muncii şi legislaţia naţională a Republicii Moldova
2.2. Asigurarea legală a accesului egal la muncă şi ocupaţii profesionale: garanţii la angajarea în muncă
2.3. Libertatea în alegerea profesiei, instruirea profesională şi reciclarea, avansarea în serviciu. Restricţiile utilizării muncii femeilor
2.4. Remunerarea egală pentru o muncă echivalentă
2.5. Dreptul la sănătate şi condiţii de muncă inofensive. Garanţii şi facilităţi în legătură cu graviditatea şi maternitatea
2.6. Dreptul la asigurarea socială, inclusiv dreptul la pensie

Capitolul 3. Analiza contextului demografic al problemelor gender în Republica Moldova
3.1. Asimetria gender în structura populaţiei pe vîrste şi sexe în Republica Moldova
3.2. Diferenţele dintre condiţiile şi cauzele mortalităţii masculine şi feminine, supramortalitatea masculină
3.3. Devierile indicatorilor ce ţin de durata vieţii în Republica Moldova în aspect gender şi dinamica acestora
3.4. Durata prognozată a vieţii la pensie
3.5. Diferenţele gender în raportul dintre durata activităţii de muncă şi durata vieţii la pensie
3.6. Influenţa natalităţii asupra stagiului de cotizare al angajaţilor

Capitolul 4. Piaţa muncii în Republica Moldova şi influenţa acesteia asupra cursului de reformare a sistemului de pensionare: aspectele gender
4.1. Caracterul economic activ al populaţiei, ocuparea forţei de muncă şi şomajul
4.2. Ocuparea forţei de muncă în ramurile economiei

Capitolul 5. Salarizarea şi veniturile

Capitolul 6. Ocuparea neoficială

Capitolul 7. Problemele întreruperilor social-utile în ocuparea forţei de muncă

Capitolul 8. Problemele gender ale pensionarilor actuali
8.1. Componenţa pensionarilor în aspect gender

Capitolul 9. Pronosticul specificului de asigurare cu pensii a bărbaţilor şi femeilor, transferurile de pensii între genuri în sistemul de pensionare creat

Capitolul 10. Analiza formulelor de calculare a marimii pensiilor pentru limita de virsta in aspect gender
10.1. Analiza formulei vechi de calculare a mărimii pensiei pentru limită de vîrstă
10.2. Analiza formulei noi de calculare a mărimii pensiei pentru limită de vîrstă
10.3. Modificarea diferenţei gender în mărimile pensiilor odată cu trecerea la formula nouă de pensionare

Capitolul 11. Majorarea virstei de pensionare. Egalizarea virstei de pensionare?
11.1. Plusurile şi minusurile majorării vîrstei de pensionare şi „egalizarea” acesteia pentru bărbaţi şi femei
11.2. Povara individuală de pensionare sau raportul dintre durata vîrstei apte de muncă şi durata de aflare la pensie
11.3. Modificarea probabilităţii de a ajunge pînă la pensie pentru bărbaţi şi femei în cazul diferitor scenarii de majorare a vîrstei de ieşire la pensie

Concluzii

Bibliografia

Aspectele gender ale sistemului de pensionare a Republicii Moldova

11.3. Modificarea probabilităţii de a ajunge pînă la pensie la bărbaţi şi femei în cazul diferitor scenarii de majorare a vîrstei de ieşire la pensie

În prezent în Republica Moldova, în condiţiile situaţiei demografice nefavorabile, printre cetăţenii care au intrat în vîrsta aptă de muncă (care au atins vîrsta de 15  ani), vor ajunge la vîrsta de pensionare stabilită de legislaţie (57 de ani pentru femei şi 62 de ani pentru bărbaţi) doar 64,6% de bărbaţi şi 87,9% de femei (diferenţa gender în valoarea indicatorului constituie 23,3 puncte procentuale). Aşadar, în hotarele existente ale capacităţii de muncă, printre plătitorii potenţiali ai contribuţiilor de pensii pînă la pensie practic nu va ajunge fiecare al treilea bărbat şi aproape fiecare a opta femeie.

În cazul majorării vîrstei de pensionare situaţia doar se va agrava, deoarece la populaţia în vîrsta aptă de muncă se reduce probabilitatea de a ajunge şi de a activa pînă la atingerea hotarului vîrstei de pensionare.

Luînd în consideraţie deosebirile dintre ratele mortalităţii la bărbaţi şi femei, în special în vîrsta aptă de muncă, se poate de presupus că, majorarea vîrstei de pensionare în acest sens va influenţa neuniform asupra bărbaţilor şi femeilor (vezi fig.41 şi tabelul 7). Într-adevăr, cu cît este mai mare vîrsta, cu atît sînt mai mari diferenţele gender în probabilitatea de a ajunge de la vîrsta de 15 ani pînă la această vîrstă. Cu toate acestea, diferenţierea vîrstei de ieşire la pensie după criteriul de sex doar sporeşte şi mai mult diferenţele gender în probabilitatea de a ajunge pînă la pensie.

Tabelul 7
Modificarea probabilităţii de a ajunge pînă la pensie la bărbaţi şi femei în cazul diferitor scenarii de majorare a vîrstei de ieşire la pensie (în %)

 

Hotarele capacităţii de muncă

Hotarele capacităţii de muncă

Hotarele capacităţii de muncă

Hotarele capacităţii de muncă

15-57

15-62

15-62

15-62

15-60

15-65

15-65

15-65

femei

bărbaţi

femei

bărbaţi

femei

bărbaţi

femei

bărbaţi

Ponderea celor ce ajung pînă la pensie printre cei ce au intrat în vîrsta aptă de muncă (în %)

87,9

64,6

81,4

64,6

84,4

57,1

76,2

57,1

Diferenţa gender în ponderea celor ce au ajuns pînă la pensie (în puncte procentuale)

23,3

16,8

27,3

19,1

După cum se vede din variantele modificării vîrstei de pensionare prezentate în tabelul 7, diferenţele minimale în probabilitatea de a ajunge pînă la pensie sînt caracteristice pentru vîrsta identică de pensionare pentru bărbaţi şi femei – 62 de ani.


Назад К оглавлению Вперед

© Independent Actuarial Information-Analitical Center
Office 342, Building 3a, 1 Khoroshiovsky Proezd, Moscow, 125284 Russia
Tel./fax: (7-495)255-63-08, e-mail: Chief@actuaries.ru